FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/04/2018

Är det rätt att av en arbetsgivare att kräva att en arbetssökande har den "rätta" religionen?

Jag sitter och funderar på en sak. Kan det verkligen vara rätt av en arbetsgivare, att denne skall kunna kräva att en arbetssökande kall ha den "rätta" religionen? Har sett att bland annat Svenska kyrkan i sina platsannonser "kräver" att den sökande skall anamma den svenska kyrkans värderingar? Är detta inte likvärdigt med att man skall tillhöra svenska kyrkan , eller ?

Det innebär ju att det inte är religionsfrihet som gäller, eller ?

Tycker att man som icke troende känner sig kränkt på grund av att Svenska kyrkan i och med detta inte respekterar oliktänkande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att inte anställa någon p.g.a. religion är som utgångspunkt förbjuden diskriminering
Till att börja med vill jag mena att religionsfriheten innebär en frihet att själv bestämma över sin religion och utöva den. Att en arbetsgivare väljer att inte anställa en person på grund av personens religion skulle jag alltså inte säga kränker religionsfriheten, då det inte hindrar personen i sin frihet. Som utgångspunkt är det däremot diskriminering på grund av religion. En arbetsgivare får inte diskriminera den som söker arbete hos arbetsgivaren (diskrimineringslagen 2 kap. 1 §).

Arbetsgivare inom vissa verksamheter kan ha rätt att särbehandla p.g.a. religion
Det finns ett generellt undantag mot diskrimineringsförbudet som ger arbetsgivaren en rätt att särbehandla personer på grund av t.ex. religion (eller någon annan diskrimineringsgrund) om religionen på grund av arbetets natur eller det sammanhang där arbetet utförs utgör ett verkligt och avgörande yrkeskrav som har ett berättigat syfte och kravet är lämpligt och nödvändigt för att uppnå syftet (diskrimineringslagen 2 kap. 2 §).

I förarbetena till den tidigare jämställdhetslagen och den nya diskrimineringslagen ges som exempel att ideella organisationer och trossamfund som enbart vill ha anställda som delar arbetsgivarens värderingar bör kunna använda undantagsmöjligheten. Verksamheter som bygger på religiösa grunder ges alltså en särskild möjlighet att väga in hänsyn till religion i anställningsbeslutet. Arbetsgivare, som t.ex. Svenska Kyrkan, kan därmed kräva att den som ska arbeta med själva religionsutövningen eller företräda verksamheten gentemot allmänheten eller medlemmar har den tro eller religion som utövas.

Det anses att trossamfund inte ska behöva ställas inför dilemmat att behöva anställa någon som bekänner sig till en annan tro eller inte alls är troende. Detta innebär inte att t.ex. Svenska Kyrkan inte respekterar oliktänkande utan är en fråga om att värna verksamhetens legitimitet och integritet eftersom hela verksamheten bygger på religionen.

Som nämnt tar dock undantaget sikte på anställningar av personer som företräder verksamheten eller är "synliga" i förhållande till medlemmar eller utåt mot allmänheten. Arbetsgivaren bör därför inte kunna använda undantagsmöjligheten till stöd för krav på att alla anställda oavsett arbetsuppgifter ska ha religionen i fråga.

Sammanfattning
Som utgångspunkt är det diskriminering i strid mot lagen att neka en person anställning p.g.a. religion. Det finns dock ett undantag mot detta förbud som ger religiösa verksamheter en möjlighet att väga in religion i anställningsbeslutet. Undantaget bör dock inte kunna användas rent allmänt utan endast om tjänsten avser religionsutövning eller företrädande av verksamheten gentemot medlemmar eller allmänheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare