Är det omöjligt att överlåta hyreskontrakt?

God förmiddag!

Jag har under flera års tid delat hyresrätt med min mor då hon är kroniskt sjuk och behöver tillsyn under hela dygnet, nu skulle vi vilja upprätta ett hyreskontrakt där vi båda står som innehavare av hyresrätten men hyresvärden hävdar att detta är omöjligt för att "Det nuvarande hyreskontraktet är juridiskt bindande och får således inte ändras, och att upprättandet av ett nytt innebär en ändring." Detta föreföll mig något underligt då jag var av uppfattningen att ett nytt hyreskontrakt kunde upprättas när som helst under förutsättning att varken hyresvärden eller hyresgästen hade några invändningar däremot.

Min fråga är således huruvida dennse påstående är korrekt och att det är en juridisk omöjlighet eller om detta är ett svepskäl?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel kan du överlåta hyreskontrakt (i ditt fall 50% av ett hyreskontrakt) om hyresvärden godkänner detta. Detta förutsätter att det inte finns några ytterligare regler om överlåtelse i hyreskontraktet.

Det enda skälet jag kan komma på till varför hyresvärden skulle svara på detta sätt är att hyresvärden har en lång kö till hyresrätter och inte vill att folk ska få gå före i kön, men att det är en juridisk omöjlighet är svårförståeligt i detta fall såvida inte detta står i avtalet. En ytterligare möjlighet kan vara att hyresvärden är en del ett hyresbolag och detta kan vara ett direktiv från deras sida.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare