Är det olagligt att ta ut ersättning för överlåtelse av hyreskontrakt?

Hej!

Vilka lagar reglerar/förbjuder handel med hyreskontrakt?

När blev det straffbart?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om hyra finns i 12 kap. jordabalken. I 12 kap. 65 § anges att villkor om särskild ersättning för upplåtelse av bostadsrättslägenhet eller för överlåtelse av hyresrätten till sådan lägenhet är straffbart, så länge det inte är av ringa betydelse.

Förbudet gäller i princip varje villkor som innebär att hyresgästen kommer att betala annan ersättning än sådan hyra som anges i 12 kap. 19 § jordabalken. Ett krav på att ersättningen faktiskt kommit att betalas finns inte, brottet anses alltså fullbordat då villkoret om ersättning uppställs.

Bestämmelsen kom till i sin första utformning 1973 och har senare fått ändringar. Till exempel har en skärpning av straffen skett.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare