Är det olagligt att smitta/försöka smitta annan med Covid-19?

Hej! Är det olagligt att någon försöker smitta mig med corona?

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du vill veta om det olagligt att smitta eller att försöka att smitta en annan person med Covid-19. För den som är smittad av Covid-19 eller har anledning att misstänka det följer vissa skyldigheter enligt smittskyddslagen. Dessutom är vissa gärningar kriminaliserade i Brottsbalken (BrB) som den med Covid-19 skulle kunna begå. För att svara på din fråga går jag först igenom skyldigheterna enligt smittskyddslagen och konsekvenserna av att inte följa lagen, och avslutar med att redogöra för vissa kriminaliserade gärningar i Brottsbalken som den med Covid-19 skulle kunna begå och dömas för.

Brott mot smittskyddslagen

För den som har eller misstänks ha Covid-19 följer vissa skyldigheter enligt smittskyddslagen eftersom Covid-19 enligt Bilaga 1 och 2 till lagen räknas som allmänfarlig respektive samhällsfarlig sjukdom. Skyldigheter för den som är smittad eller befaras vara smittad är enligt 2 kap. 1-2 §§ smittskyddslagen att medverka till att förhindra smittspridning, vidta försiktighetsåtgärder och lämna information om att man är smittad till människor i sin närhet. Påföljder enligt lagen finns i 4-5 kap. smittskyddslagen och är bl.a. att man kan tvingas till undersökning om man t.ex. vid upprepade gånger har kallats till provtagning men inte dyker upp. Då kan det bli så att man blir upphämtad av polisen för att undersökas. En annan påföljd är tvångsisolering hos en infektionsklinik. Påföljderna enligt smittskyddslagen kräver dock ett domstolsbeslut och är mycket ovanliga.

Brott som den med Covid-19 kan dömas för enligt Brottsbalken

Den som är eller misstänks ha Covid-19 skulle kunna begå brott enligt Brottsbalken p.g.a. sin smitta eller befarade smitta. Den som t.ex. medvetet tillfogar en annan person sjukdom skulle kunna hållas göra sig skyldig för misshandel enligt 3 kap. 5 § BrB. Detta kräver dock att personen med uppsåt smittade personen och att det bevisas att det faktiskt var vederbörande som spred sjukdomen och ingen annan. Detta kan vara problematiskt då smittspridningen i samhället är hög. Försök till misshandel är enligt 3 kap. 11 § BrB kriminaliserat, vilket innebär att den som försöker att "tillfoga" annan Covid-19 kan dömas för det.

Om någon, utan att ha haft uppsåt till det men ändå har varit oaktsam, smittar en annan person med Covid-19 eller utsätter annan för stor risk att smittas, finns det vissa andra brott som kan bli aktuella. Bland dessa brotten finns vållande till kroppsskada eller sjukdom enligt 3 kap. 8 § BrB och framkallande av fara för annan enligt 3 kap. 9 § BrB. Om någon vet att hen bär på Covid-19 och t.ex. umgås med andra och därvid smittar någon, kan vederbörande göra sig skyldig för vållande till kroppsskada eller sjukdom om hen var likgiltig inför risken att någon i samband med umgänget kunde smittas. Även den som inte ens förstod att det fanns en risk att smitta andra, kan dömas för dessa brott. Varken försök till brottet vållande till kroppsskada eller sjukdom eller brottet framkallande av fara för är kriminaliserat, eftersom dessa brott inte ingår i paragrafen 3 kap. 11 § BrB som föreskriver för vilka brott försöksgärningar är kriminaliserade. Det är med andra ord inte möjligt att dömas för t.ex. försök till vållande till kroppsskada eller sjukdom.

Det finns även andra brott som skulle kunna bli aktuella för den som sprider Covid-19 till andra, nämligen bl.a. brottet spridande av gift eller smitta enligt 13 kap. 7 § BrB. Brottet riktar dock in sig på fall då någon försöker att sprida Covid-19 till allmänheten och inte nödvändigtvis till en person.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare