Är det olagligt att inte vårdas?

Finns det någon lag om att tvinga en människa att vara på sjukhus?

En svärson till min mormor körde henne till KSS pga av att hon var yr. Tester visade att hon hade ett skyhögt blodtryck, för säkerhets skull så fick hon stanna kvar över natten och göra en CT röntgen på huvudet, den visade inget. Dagen efter ville mormor åka hem, överläkaren ansåg att hon var frisk och inte behövde stanna kvar. Svärsonen ringer sjukhuset o säger att dom måste hålla kvar henne för att hon inte klarar sig själv. Hon har hemtjänst och hemsjukvård. Jag hämtar hem henne, och svärsonen blir helt galen. Nu undrar jag om han har brutit mot någon lag?

Mvh

Sabina

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I Sverige är sjukvård helt frivilligt och kan inte påtvingas utan samtycke, då det skulle strida mot grundlagen 2:6 och 8 §§ Regeringsformen. Det finns dock undantag där samtycke inte måste inhämtas, exempelvis vid psykiatrisk tvångsvård. Du har alltså inte begått något brott genom att hämta din mormor.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen

Malcolm HamiltonRådgivare