är det olagligt att ge bort (och inte sälja) receptbelagd medicin till en kompis?

Hej!

Jag har nyligen hjälpt en vän som, precis som jag själv, har problem med att somna om nätterna. Jag har införskaffat mig sömntabletterna Melatodin 5mg som jag ska kunna sova med och gett ca 35 piller av de till min vän så att han också får hjälp med sömnproblemen. Jag är under 18 så det betyder att min pappa, som är läkare, har skrivit ut tabletterna till mig.

Häromdagen blev han tagen av polisen när han hade dessa piller på sig och blev tagen för narkotikabrott eftersom det inte var han som skrev ut pillrena. Jag är nu mycket orolig om vad jag nu kan stå inför, kan jag bli åtalad för något? Isåfall, vad och varför?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att du fått utskrivet Melatodin – men jag misstänker att du menar Melatonin. Vad jag kan se så är Melatonin inte narkotikaklassat – vilket gör att det inte omfattas av narkotikalagen. Jag tycker därför att det är något konstigt att din vän skulle bli åtalad för narkotikabrott på grund av innehavet av Melatonin. Du kan inte heller göra dig skyldig till något narkotikabrott – då Melatonin som sagt inte är ett narkotikaklassat preparat. Det är dock väldigt olämpligt att ge bort receptbelagd medicin till andra personer.

Det förhållandet att du ger bort din medicin – och inte säljer det – gör saken lite knepig.
Då du inte säljer medicinen omfattas du förmodligen inte av lagen om handel med läkemedel (här).
Enligt lagen är det otillåtet att sälja medicin – oavsett om den är narkotikaklassad eller inte – om man inte fått ett tillstånd av läkemedelsverket. Enligt 9 kap. 1 § lag om handel med läkemedel är straffet för detta böter eller fängelse i högst ett år.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Har du några andra frågor är du välkommen att skriva en kommentar!

Lawline RådgivareRådgivare