FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/11/2018

Är det okej för en arbetsgivare att inte meddela arbetstagaren om denne blir uppsagd eller att anställning inte kommer att fortsätta?

Om jag jobbar som timanställd på en arbetsplats, och ej får reda på att arbetsgivaren har sagt upp mig. Har arbetsgivaren gjort fel eller är det okej att säga upp utan att meddela om man är timanställd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De lagar som reglerar anställningar, uppsägning samt information från arbetsgivaren är lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) samt lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

Vad som är avgörande i den här situationen är vilken typ av anställning du har, vilket jag inte vet desto mer om. Lagen tar nämligen inte sikte på om man är timanställd eller har månadslön, utan på vilket sätt du är anställd. Detta regleras i ditt anställningsavtal. Jag redogör kort för vad som gäller här nedan vid olika typer av anställningar.

Provanställning enligt 6§ LAS: Vid en tidsbegränsad provanställning (som i vanlig folkmun benämns som provanställning), om prövotiden är högst sex månader (vilket de flesta är), så ska besked om att arbetsgivaren (eller för den delen arbetstagaren) inte vill att provanställningen ska fortsätta lämnas till motparten senast vid provanställningens slut. Här är det alltså inte fråga om en uppsägning enligt lagens mening. Värt att notera är att arbetsgivaren i dessa situationer inte behöver uppge några skäl varför hen vill avbryta provanställningen. Enligt 31§ LAS ska arbetsgivaren underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg. Det finns inget formkrav (dvs något särskilt sätt som arbetsgivaren måste meddela arbetstagaren). Men det ligger i arbetsgivarens intresse att informera dig om att en provanställning kommer att upphöra (och säkra bevisning kring att arbetstagaren verkligen har fått ett besked kring detta t.ex. genom att göra det skriftligt eller åtminstone kommunicera detta till dig) eftersom den annars kommer att övergå till en tillsvidareanställning.

Tidsbegränsad anställning enligt 4-5§§ LAS: En visstidsanställning via främst allmän visstidsanställning, vikariat och säsongsarbete (som i vanlig folkmun kallas tidsbegränsad anställning) upphör automatiskt den tid som är avtalad. En arbetsgivare får inte avbryta en tidsbegränsad anställning i förtid. Vid tidsbegränsade anställningar har man som arbetstagare rätt att få veta minst en månad före anställningens utgång att arbetstagaren inte kommer att få fortsatt anställning.

Tillsvidareanställning enligt 4§ LAS: Har du en tillsvidareanställning får endast arbetsgivaren säga upp dig pga arbetsbrist eller personliga skäl enligt 7§ LAS (här kommer jag inte djupdyka kring regler om vad som gäller då, utan endast fokusera på informationen från arbetsgivaren till arbetstagaren som du frågat om). Om en arbetsgivare säger upp en arbetstagare ska denna vara skriftlig enligt 8§ LAS. Det är på detta sätt som arbetsgivaren meddelar dig att anställningen kommer upphöra. Vidare i 8§ st 2 LAS sägs att arbetsgivaren i uppsägningsbeskedet ska ange vad arbetstagaren ska iaktta om arbetstagaren vill göra gällande att uppsägningen är ogiltig eller yrka skadestånd med anledning av uppsägningen.

Sammanfattning:
Vilken typ av anställning har alltså betydelse för arbetsgivarens plikt att meddela eller att inte meddela dig om att anställningen upphör. Notera att det är skillnad mellan en anställnings upphörande, uppsägning och avsked enligt lagens mening. Vilken typ av anställning du har står i ditt anställningsbevis. Det kan finnas mer förmånligare regler än vad lagen ger kring en arbetsgivares skyldighet att ge information om detta vid olika typer av anställningar i ditt kollektivavtal – så kolla upp vad det står där. Det går även att prata med facket om du är fackligt ansluten kring dessa frågor.

Hoppas att du fått viss vägledning i din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare