Är det möjligt att säga upp sin arvsrätt?

Hej! Vill säga upp min arvsrätt. Vill egentligen inte ha min mamma, pratade med skatteverket idag och man kan ej häva föräldraskapet. Kan man skriva ett brev som gör att jag avstår arv mm.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Jag utgår av din fråga från att din mamma fortfarande är i livet.

Du kan avsäga dig arvsrätten

Det är möjligt att avsäga sig rätten till arv (17 kap 2 § ÄB). Detta kommer dock inte att påverka juridiska förhållanden till din mor i övrigt. Om du ändå är intresserad av att avsäga dig arvsrätten krävs att du skriftligen upprättar ett avtal där du anger att du inte längre vill ärva din mamma och sedan lämnar detta till henne. Detta gör även att om du har barn så kommer de inte i de flesta fall inte heller kunna ärva din mamma.

Vill du läsa mer om avsägelse av arv rekommenderar jag denna information från Skatteverkets hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare