FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/05/2020

Är det möjligt att företräda annan genom framtidsfullmakt i förvaltningen av ett dödsbo?

Min mor är dödsbodelägare. Dottern innehar en framtidsfullmakt för mamman. kan dottern företräda mamman med framtidsfullmakten i ett dödsbo.? behövs God Man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i lag om framtidsfullmakter (LFF).

Vad gäller för framtidsfullmakter?

En framtidsfullmakt gör din mors dotter behörig att rättshandla för henne i angelägenheter när hon själv på grund av försvagat hälsotillstånd, sjukdom eller annat liknande tillstånd inte själv har förmåga till att göra detta (1 § LFF). Dessa situationer ska framgå av framtidsfullmakten och omfattar ekonomiska och personliga situationer (2 § LFF).

Vad gäller för förvaltningen av ett dödsbo?

Om framtidsfullmakten har trätt i kraft och den inte heller är inskränkt när det kommer till att din mors dotter får lov att företräda henne i denna typ av angelägenhet så är dottern i egenskap av fullmaktshavare också behörig att företräda din mor vid en bouppteckning (2 § och 9 § LFF).

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare