Är det lagligt med provanställningar?

AB Blommor och Bin har gått mycket bra en längre tid och Rosa anser att de behöver anställa ytterligare en person till på växthusavdelningen. Karl är av en annan åsikt och tycker att de bör klara sig ännu ett tag utan nyanställning då det alltid är svårt att säga upp en anställd person. Rosa föreslår då en provanställning på ett halvår vilket Karl påstår inte är tillåtet enligt lag. Vad säger du?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är det lagligt med provanställningar?

Svaret är ja och provanställningar regleras i 6 § lag om anställningsskydd. En arbetsgivare har rätt att träffa avtal om en tidsbegränsad provanställning för en arbetstagare. denna anställningsform får dock endast gälla i max sex månader. När prövotiden om sex månader har gått ut måste arbetsgivaren säga upp arbetstagaren annars övergår provanställningen till att bli en tillsvidareanställning. En provanställning kan även avbrytas i förtid om inget annat avtalats. För att säga upp en arbetstagare som har provanställning behöver arbetsgivaren inte ha saklig grund för uppsägningen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare