FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/04/2020

Är det lagligt för en 17-åring att hantera ATG, svenska spel och sälja triss?

Hej. Är det lagligt att som 17-åring hantera ATG, svenska spel och sälja triss? Det bör ju inte vara den minderåriga som gör fel men är det verkligen okej att butiken tillåter det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är det lagligt för en 17-åring att hantera ATG, svenska spel och sälja triss?
Det korta svaret på din fråga är ja, och detta regleras i arbetsmiljölagen (AML). Utgångspunkten är att personer under 18 år får ha ett ofarligt arbete från och med det år hen fyller 16 (5 kap. 2 § första stycket AML). Hur hanteringen av spel ska bedömas i förhållande till ofarligt arbete är inte något jag kan svara på. Men kassaarbete i generell mening borde falla in under sådant ofarligt arbete. Butiken kan förmodligen inte anses göra något olagligt i och med att den 17-åriga ungdomen får utföra dessa uppgifter (5 kap. 3 § AML).

Det är ett beslut som är upp till arbetsgivaren att fatta. Om butiken anser 17-åringen som lämplig att utföra dessa uppgifter är det som utgångspunkt tillåtet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Fanny ErikssonRådgivare