Är det lagligt att jobba tolv dagar i sträck när man jobbar för två olika företag?

Hej!

Jag arbetar 6timmar måndag till fredag på ett företag som säljare.

Sen jobbar jag varannan helg på ett annat företag i 8 timmar/dag

Så vissa veckor jobbar jag 12 dagar i sträck och skulle vilja veta om detta är okej fastän det är två olika företag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar det så har du två olika arbeten vilket resulterar i att du ibland arbetar tolv dagar i sträck.

Det finns bestämmelser i Arbetstidslagen som reglerar hur många dagar eller timmar en person får arbeta. De begränsningarna gäller däremot endast arbete som utförs för en och samma arbetsgivare.

Eftersom du har två olika jobb så bedöms tiden på varje arbete var för sig. Som jag förstår det så är anledningen till att du jobbar så många dagar i sträck att du har fler jobb och det är inte något som lagen reglerar. Sammanfattningsvis är det alltså okej att du jobbar så mycket som du gör, eftersom det är jobb du utför på två olika företag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Rådgivare