FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/08/2019

Är det lagligt att en barber får schemaläggning endast en vecka i förväg?

Hej! Min partner är tillsvidareanställd heltid på en barbrerarsalong. De är inte anslutna till kollektivavtal. Han får sitt schema vecka för vecka, alltså får veta vilka två dagar han är ledig kommande vecka på söndagen veckan innan. Det är väldigt svårt att planera något under de lediga dagarna eftersom information om de kommer sent + ofta olika veckodagar som är fria varje tillfälle. Är detta lagligt? Med vänlig hälsning, Elin

Lawline svarar

Hejsan!

Du hittar lagen som reglerar schemaläggning i arbetstidslagen.

Enligt 12 § arbetstidslagen (här) ska besked om ändringar i den ordinarie arbetstiden meddelas minst två veckor i förväg, om inte verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till en kortare tid.

"Verksamhetens art" kan vara i verksamheter där det inte anses som meningsfullt att ha schema klart två veckor i förväg, eftersom att man i princip behöver göra dagliga ändringar i arbetsschemat. Huvudregeln är därför att framförhållningen är minst två veckor i förväg, men att det kan finnas omständigheter i det enskilda fallet som gör att tiden kan förkortas.

Det beror därför på om det är vanligt i branschen att vecka för vecka scheman föreligger eller inte. Om det är det så bör det inte vara olagligt i det hänseendet. Om det finns ett kollektivavtal för barberor så kan ni söka på denna. Tyvärr är jag inte insatt i vad för kollektivavtal barberor har så kan inte utveckla resonemanget vidare.

Jag hoppas att jag har kunnat varit till hjälp. Allt gott!

Binh TranRådgivare