Är det lagligt att anställa annan efter muntligt anbud med acceptfrist lämnats?

En bekant till mig blev muntligen erbjuden en ny tjänst på sin arbetsplats. Hon skulle skolas in nu under våren för tjänsten och och börja "på riktigt" efter semestern. Hon fick en veckas betänketid. Efter en vecka gick hon in på kontoret för att tacka ja, men fick då veta att dom anställt någon annan för samma tjänst. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som allmän avtalsrättslig princip gäller att avtal ska hållas. För just anställningsavtal finns det inte något formkrav, ett muntligt avtal är därmed lika bindande som ett skriftligt sådant. Vad gäller muntliga anbud är huvudregeln att dessa måste accepteras genast för att bindande avtal ska uppkomma (1 kap. 3 § 2 stycket avtalslagen). I ditt fall har dock erbjudandet lämnats till henne med en veckas betänketid och personen som lämnat anbudet är då bunden av detta under denna tidsfrist. När hon sedan går in på kontoret för att acceptera erbjudandet uppstår därmed ett bindande muntligt avtal.

Vad som är problematiskt med muntliga avtal är att de är svårare att bevisa och det kan därför bli krångligt för henne att hävda att hon faktiskt blivit erbjuden den nya tjänsten. Är hon medlem i en facklig organisation så rekommenderar jag att hon tar kontakt med dem för att hjälpa henne vidare med ärendet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen Widgren AxmarkRådgivare