Är det försent att anmäla gärningspersonen för grov kvinnofridskränkning och försök till mord?

Jag blev under en tioårsperiod fram till 2009 grovt misshandlad med knivhugg baseball trä trasiga revben knäckta med damsugarrör strypt med gitarrsträngar slagen med hästpiska påkörd med bil när jag cykla strypt tills blodkärlen sprack i ögonen igenmurade ögon av slag vid ca 10 olika tillfällen

Jag anmälde endast en gång för då slog han sönder bilfönstret så jag och min lilla dotter ca 1år då inte kunde ta oss ut ur bilen själva pga allt glassplitter.jag var så rädd då och efterföljder jag visste skulle bli att jag inte vågade anmäla då.

Är det försent att anmäla detta nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag beklagar det som har hänt.

Det finns, enligt min bedömning, två olika typer av brottsrubriceringar här - antingen grov kvinnofridskränkning eller försök till mord. Det är dock upp till en domstol att avgöra vilken av dem som aktualiseras efter samtliga omständigheter i det enskilda fallet.

Grov kvinnofridskränkning

För att gärningarna ska klassas som grov kvinnofridskränkning ska dem dels ses som brottsliga gärningar av en man mot en kvinna enligt (4 a § andra stycket brottsbalken BrB), dels ska de ha utgjort ett led i en upprepad kränkning av kvinnans integritet och varit ägnade att allvarligt skada kvinnans självkänsla. Det är tillräckligt att gärningarna typiskt sett skadar självkänslan. I NJA 2003 s. 144 hade den tilltalade begått ca 10 övergrepp mot målsäganden och endast ett av brotten bedömdes vara grovt, däremot var det så många att de översteg vad som krävdes för att kränkningen skulle bedömas som upprepad. I detta fall är det fler gärningar av grov misshandel och således är alla rekvisit uppfyllda för brottet grov kvinnomisshandel, såvida det är en man som utfört gärningarna mot dig. I annat fall klassas det som grov fridskränkning istället (4 a § första stycket BrB).

Frågan är om brottet är preskriberat i och med att det har gått ett tag. Preskription innebär att gärningsmannen inte kan åtalas efter att ett visst antal år har gått. Preskriptionstiden bestäms av hur många års fängelse som kan följa av brottet (35 kap. 1 § BrB). Grov kvinnofridskränkning preskriberas efter 10 år och tiden börjar löpa från den dag brottet begicks (35 kap. 4 §). Så om personen begick sista brottet så sent som 2009 är det fortfarande möjligt att åtala henom fram till årsskiftet. Notera att det inte blir någon skillnad i praktiken för preskriptionstiden vare sig det är en man eller kvinna som begått brottet mot dig.

Försök till mord

Eftersom att gärningarna varit rent av livsfarliga, ser jag inte varför de inte skulle klassas som försök till mord (3 kap. 1 § samt 23 kap. 1 § BrB). Det krävs dock att gärningspersonen ska ha haft uppsåt (avsikt) till det. I vart fall räcker det med att hen varit likgiltig inför effekterna - där effekten mycket väl skulle kunna varit död i detta fall.

Preskriptionstiden för försök till mord är obegränsad. Från den 1 juli 2010 gäller att det inte längre sker någon preskription av de grövsta brotten om de begåtts 1 juli 1985 eller senare och om gärningspersonen fyllt 21 år vid brottens begående.

Sammanfattningsvis är det inte försent att anmäla personen för brotten som begåtts, vare sig de kommer att klassas som grov kvinnofridskränkning eller försök till mord. Det viktigaste är att du nu kontaktar polisen (114 14) och beskriver gärningarna.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare