Är det brottsligt att inte stoppa ett pågående självmordsförsök?

Hej, min fråga rör sig kring följande Situation. En fyrbarnsmamma med delat vårdnad ligger förtvivlad ensam i sin säng. Hon har tagit en överdos tabletter för att avsluta sitt liv. En annan Person, som befinner sig 30 mil bort känner stor oro för kvinnan och ber pappan till barnen om hjälp. Föräldrana är separerade, men pappan bor kvar på samma ort. Personen uttrycker att det är brottom, att mamman mår mycket dåligt och behöver hjälp snabbt. Pappan säga att han inte vill/kan idag och lägga på. Har han gjord sig skuldig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagstadgad skyldighet att stoppa någons självmordsförsök. Man har ansvar för en annan persons liv och hälsa endast om man befinner sig i en garantställning. Garantställning uppkommer exempelvis mellan föräldrar-barn, läkare-patient, fjällguide-fjällturist och även mellan personer i i samma hushåll. Eftersom fyrbarnsmamman och pappan i din fråga inte bor tillsammans längre uppfyller de inte kravet på nära levnadsgemenskap, och därför uppstår ingen garantställning. Det innebär att pappan inte gör sig skyldig till något brott genom att inte stoppa mammans självmordsförsök.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare