Är det brottsligt att anklaga någon för att ha använt företagshemligheter?

Min man har blivit anklagad för obehörigt röjande och utnyttjande av företagshemligheter på sin tidigare arbetsplats. Detta hände när det nya företaget han jobbar på nu fick ett serviceavtal med en kund från föregående arbetsplats. Om kunden vill följa den servicekille den trivs med är väl i sig inget brott. Min man vill göra en motanmälan, men vilken rubricering kan man tänka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Detta kan uppfylla kraven på brottet förtal som finns i brottsbalken 5 kapitlet 1 §. Att de har hävdat att han röjt och nyttjat företagshemligheter innebär att han har utsatt för missaktning. Det kan därför vara förtal.

Åklagare ska dock som huvudregel inte åtala för förtal. Då krävs det att det finns ett allmänintresse. Jag skulle tro att en åklagare inte skulle åtala. Det är möjligt att själv driva åtalet men det är ganska svårt och kan bli dyrt om ni anlitar ett biträde.

Det kan vara så att de slutar med sina anklagelser om de känner till att agerandet kan rubriceras som brott.

Annars finns inte mycket att göra förutom att förklara för hans nuvarande arbetsgivare att anklagelserna är ogrundade.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare