FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/07/2022

Är butiker skyldiga att ta emot kontanter?

Hej. Kan en butik som tar kontanter neka till att ta emot 500 kr sedel vid köp för mindre än 150 kr? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att svenska sedlar och mynt är betalningsmedel som mottagaren är skyldig att ta emot som betalning (5 kap. 1 § andra stycket riksbankslagen). Undantag från detta föreligger dock om givaren (du i detta fall) av pengarna och mottagaren (butiken i detta fall) kommer överens om att ett annat betalningsmedel är godtagbart. Detta innebär inte att det krävs en från din sida uttrycklig lämnad medgivande om att du godkänner butikens betalningsvillkor; medgivandet kan såväl vara konkludent. När du går in och handlar i en butik så godkänner du nämligen per automatik de betalningsvillkor som gäller på innevarande butik förutsatt att betalningsvillkoren inte strider mot svensk rätt. Det innebär alltså att butiken har rätt att neka till att ta emot 500 kr sedel vid köp för mindre än 150 kr.

Hoppas att du fick svar på din fråga och om det är något annat du undrar över så är det bara att ställa en fråga på nytt!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare