FrågaAVTALSRÄTTFormkrav04/07/2021

Är avtal bindande utan signatur?

Jag har ett avtal med annat bolag, signerat i pappersform. Vi har även chattat en del. Så jag undrar, Gäller meddelanden via exempelvis messenger som avtal utan signatur?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att ett anbud och svar på sådant anbud är bindande (1 § första stycket AvtL). Utgångspunkten är därför att ett erbjudande om att sluta avtal, som accepteras via messenger är bindande. Däremot är sådana meddelanden inte bindande när en viss lag kräver att vissa formkrav ska vara uppfyllda, t.ex. vid köp av fast egendom. Ett formkrav innebär att vissa krav som återfinns i lagen måste vara uppfyllda för att ett visst avtal ska vara bindande (1 § tredje stycket AvtL). Ett sådant krav kan till exempel vara att avtalet inte är bindande förrän parterna skrivit under.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skicka gärna in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare