FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt28/08/2020

Är återbetalning av ett lån en skattepliktig inkomst?

Min son är skyldig mig och min fru 100000 kr. Han skall betala tillbaka hela beloppet på en gång. Finns det risk för att vi får några extra kostnader tex skatt. mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En återbetalning av ett lån utgör inte en inkomst för den som får pengarna, utan denne får ju endast tillbaka sina egna pengar. Därför blir inte en inkomstbeskattning aktuell med anledning av själva återbetalningen av lånet. Däremot är ränteinkomster skattepliktiga inkomster, dvs. om er son har betalat ränta till er för lånet ska ni betala skatt för ränteinkomsterna, (42 kap. 1 § inkomstskattelagen). Om han inte betalar ränta och bara har återbetalat lånet kommer ni inte att beskattas för pengarna.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare