FrågaARBETSRÄTTRast 29/07/2019

Är arbetstidslagen dispositiv?

Hej,

Jag arbetar på en Bensinstation med kollektivavtal under transport. Jag och en kollega har suttit och klurat om det verkligen är rätt med att vi får arbeta 6 h utan någon rast. Eftersom det i arbetstidslagen framkommer att efter 5 h har man rätt till en rast. I kollektivavtalet framkommer det att det är 6 h som gäller innan man har rätt att ta ut sin rast. Är Arbetstidslagen dispositiv? Har också fått för mig att ett kollektivavtal inte kan ge sämre villkor än vad lagen ger utan antingen detsamma vad lagen säger eller "bättre". Men jag kanske är helt ute och cyklar.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att det står i arbetstidslagen att arbetstagare har rätt till rast efter 5 timmars arbete (15 § tredje stycket arbetstidslagen). Denna paragraf är dock semidispositiv, vilket framgår av lagens 3 §. Detta innebär att det är tillåtet att i kollektivavtal göra undantag från lagen. Det är alltså helt okej att man enligt kollektivavtalet inte har rätt till rast förrän efter 6 timmar. Undantag från lagen får endast göras i den mån det inte inskränker arbetstagarnas rättigheter enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/88EG (3 § fjärde stycket arbetstidslagen). I detta direktiv föreskrivs i artikel 4 angående raster följande:

"Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som behövs för att se till att varje arbetstagare – då arbetsdagen är längre än sex timmar – får en rast. Den närmare utformningen, däribland rastens längd och på vilka villkor den ges, skall fastställas genom kollektivavtal eller avtal mellan arbetsmarknadens parter eller, då detta inte lyckas, genom nationell lagstiftning."

Att behöva jobba 6 timmar innan man får ta rast bör alltså inte heller vara något problem enligt direktivet.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare