Är arbetsgivaren skyldig att tillhandahålla parkeringsplatser till sina anställda?

Jag jobbar natt på en psykavdelning, det finns inga parkeringar att uppnå, bara boendekort, som min arbetsgivare inte vill söka till mig och jag måste gå ut och flytta bilen 2 grr per natt för att inte få p- böter. Kan detta vara rimligt då jag måste lämna arbetsplatsen på arbetstid och leta ny parkering, hur gör jag. Tacksam för svar Thomas

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

En arbetsgivare har ingen skyldighet att tillhandahålla parkeringsplatser för sina anställda enligt lag. Ett anställningsavtal eller kollektivavtal kan dock innehålla villkor om parkering och då är arbetsgivaren skyldig att uppfylla dessa villkor. Jag föreslår därför att du kollar igenom avtalen noggrant.

I det fall arbetsgivaren erbjuder sina anställda parkering, kan det till och med utgöra en skattepliktig förmån. Mer om detta kan du läsa här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare