FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/02/2022

Är anställningsavtalet bindande även fast jag inte skrivit på ännu?

Hej! Jag har fått ett jobb erbjudande, och arbetsgivaren ska skicka ett anställningsavtal, men jag har inte skrivit på. Kan det fortfarande vara bindande för min del, även om jag inte krivit på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga formkrav för att ett anställningsavtal ska vara bindande. Även muntliga avtal är alltså bindande. Utgångspunkten är att avtal ska hållas och det spelar därför ingen roll om du har skrivit på något eller inte, eftersom muntliga anställningsavtal som sagt är lika bindande som ett skriftligt anställningsavtal.

Det som kan ställa till det med muntliga avtal är dock att det kan skapa svårigheter att bevisa att ett muntligt avtal finns. Det blir i en sådan situation ofta ord mot ord. Din fråga handlar alltså snarare om det går att bevisa att ett avtal mellan dig och din arbetsgivare finns eller inte. Så länge det saknas skriftlig bevisning på att så är fallet, kan det bli svårt för arbetsgivaren att bevisa att ni har ingått ett anställningsavtal.

Jag vet inte om du har tackat ja till jobbet ännu, men eftersom din arbetsgivare ska skicka ett anställningsavtal till dig så antar jag att du har tackat ja till jobb erbjudandet. Som svar på din fråga så är alltså avtalet bindande även fast du inte har skrivit på ännu. Det förutsätter dock att du har tackat ja till jobbet.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare