Är anställningsavtal från konkursförsatt företag fortfarande bindande?

Hej,

På min tidigare arbetsplats så stod det i anställningsavtalet att man ej hade rätt till att starta konkurrerande verksamhet inom ett halvår efter jag avslutat den anställningen.

Nu gick dock det företaget i konkurs och undrar hur bindande det kontraktet är? Såvitt jag vet tog en juristfirma över företaget och förvaltade det. Är det hos dom som mitt kontrakt är bindande mot eller hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Anställningsavtalet är som princip bindande, numera mot juristfirman (först mot konkursboet och sedan mot juristfirman eftersom de tog över företaget). Företaget kan nämligen genomgå en så kallad företagsrekonstruktion och börja verka igen inom en snar framtid. Det kan även köpas upp av någon som väljer att fortsätta verksamheten, vilket antagligen är juristfirmans tanke.

Mitt förslag är att du hör av dig till juristfirman och frågar om du får lov att starta en sådan verksamhet som kontraktet förbjuder. Om de säger ja så ska du begära detta skriftligt eller ha en inspelning på det. Då är det gamla kontraktet inte längre giltigt på denna punkt.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss på Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare