Är allmän tjänstledighet och tjänstledighet för studier rättigheter eller möjligheter?

Hej

Jag jobbar just nu 100%, men jag ska börja plugga på högskolan hösten 2019.

Men nu jag har fått att välja att tar tjänstledig för studier eller en vanligt tjänstledigt.

Vilken av de rekommendera du att jag ska välja?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan jag konstatera att allmän tjänstledighet inte är en rättighet i lagens mening.

Vad gäller tjänstledighet för studier har du rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos samma arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren. Detta framgår av 3 § i Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.

Se till att du har god framförhållning med din ansökan. Då ökar dina möjligheter att få den beviljad i tid till studiestarten. Detta eftersom arbetsgivaren kan skjuta på din tjänstledighetsansökan i upp till sex månader.

Mitt råd till dig är således att begära tjänstledighet förstudier då detta är en rättighet som din arbetsgivare inte kan neka dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare