Är äktenskapsförord rättsligt bindande?

Hur vattentätt är ett äktenskapsförord registrert hos Skatteverket vid en eventuell skillsmässe ? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och stort tack för din fråga!

När är ett äktenskapsförord giltigt?

För att ett äktenskapsförord ska vara formellt giltigt krävs det att det är skriftligt, daterat och undertecknat av makarna (eller blivande makarna). Sedan måste även äktenskapsförordet registreras hos Skatteverket, intill dess att äktenskapsförordet har registrerats har det i princip inte någon rättslig verkan. När äktenskapsförordet är registrerat förs dessa uppgifter in i äktenskapsregistret. Äktenskapsförordet gäller sedan så länge makarna inte skriver ett nytt äktenskapsförord.

Sammanfattning

Så länge dessa krav är uppfyllda är äktenskapsförordet giltigt och har därför rättslig verkan. Eftersom äktenskapsförordet gäller så länge makarna inte skriver ett nytt äktenskapsförord kan man dra slutsatsen att det är så kallade vattentäta och säkra vid eventuell skilsmässa. Om inget annat registrerats ska äktenskapsförordet anses vara rättsligt bindande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare