Användning av bild i reklam utan samtycke

Jag och två tjejkompisar är med på en reklamskylt som ur och Penn använder sig av utan att någon av oss gett samtycke. Ur och Penn har köpt denna bild från en bildbank. Bilden är tagen på Tullinge gymnasiums skolgård när vi tar studenten och kan köpas på en sida som heter istockphotos för 12 dollar. Har den här fotografen rätt att sälja denna bild på oss där man kan identifiera oss och utan att vi gett samtycke? Eller kan jag kräva någon ersättning av honom? I

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Utnyttja bild och namn i reklam
Enligt 1 § lagen om namn och bild i reklam får en näringsidkare inte, vid marknadsföring, använda annans namn eller bild utan dennes samtycke. Den som bryter mot lagen ska utge skäligt vederlag till den vars bild utnyttjas (3§). Skäligt vederlag bör innebära exempelvis ett normalt modellarvode.

Sker detta med uppsåt eller av grov oaktsamhet ska näringsidkaren dömas till böter (2 §) och den utnyttjade har rätt till ersättning för annan skada. Det är även möjligt att medverka till en sådan gärning som avses i 2 §. (23 kap. 4 § Brottsbalken)

Svar på din fråga
Av de omständigheter verkar det som att gärningen strider mot lagen om namn och bild i reklam och du och dina vänner har i vart fall rätt till skälig ersättning för användandet av bilden. Du kan därför kräva ersättning av Ur & Penn. Om det finns uppsåt eller grov oaktsamhet är svårare att svara på då Ur & Penn förmodligen inte vet om att de köpt en bild som sålts utan samtycke.

Hoppas du fick svar på din fråga. För ytterligare rådgivning kontakta oss på info@lawline.se
Vänligen,

Douglas NordströmRådgivare