Antagningskrav för GMU

Hej, sedan jag var 10 år så har jag varit väldigt intresserad av att bli militär. Jag var på en mässa där försvarsmakten stod. Men vid 15 års ålder fick jag för mig att trimma moppen som gjorde att jag blev tagen av polisen, samt blev jag dömd i domstol för olovlig körning.

Kommer jag aldrig någonsin få göra militär grundutbildning samt befattningsutbilding?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När Försvarsmakten avser att erbjuda en plats vid militär grundutbildning (GMU) gör de alltid en registerkontroll. Registerkontrollen innebär att en kontroll sker mot polisens belastnings- respektive misstankeregister samt i säkerhetspolisens register. Finns det uppgifter om den sökande i dessa register får man som regel avslag på sin ansökan. Alltså måste du vänta tills uppgifterna gallrats (tagits bort) från ditt belastningsregister innan du kan bli antagen till GMU.

Av din fråga framgår det att du blev dömd för olovlig körning när du var 15 år. Då påföljden för olovlig körning enbart är böter kommer uppgifterna att tas bort från ditt belastningsregister 5 år efter domen. Du kommer således kunna bli antagen till GMU när du är cirka 20 år. När du genomfört GMU och en eventuell tjänstgöring som totalt är kortare än sex månader kommer du kunna söka och bli antagen till en befattningsutbildning.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare