Ansvarsfrihet när man begår brott under hot? (skolfråga)

Hej! Jag ska skriva mitt gymnasiearbete med frågeställningen om det kan leda till ansvarsfrihet eller minskat straff ifall någon begår ett våldsbrott under hot. Alltså om någon hotar dig med att säga att de ska döda dig ifall du inte utför en misshandel t.ex. Jag har väldigt svårt att hitta fall där detta överhuvudtaget har hänt vilket gör frågan väldigt svår att undersöka. Vet ni om detta är möjligt och om det finns några rättsfall där detta har hänt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr har vi på Lawline som policy att vi egentligen inte besvarar skolfrågor, dvs. frågor som handlar om ett skolarbete eller liknande. Därför kommer jag endast i mitt svar redogöra kort för situationen och sedan hänvisa dig vidare till relevanta lagar och paragrafer.

Som jag tolkar det ska du i ditt gymnasiearbete undersöka situationen om en person kan frias från ansvar (eller få ett lägre straff) när hen har begått ett brott på grund av att personen varit under hot från annan. Tillämplig lag på situationen är brottsbalken (BrB).

Bestämmelsen som blir tillämplig i detta fallet och som skulle kunna leda till ansvarsfrihet, är den om nöd i 24 kap. 4 § BrB. Den säger att en gärning som någon begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig. Enligt bestämmelsens andra stycke föreligger nöd när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse.

Några rättsfall på området hittar du under paragrafen som jag länkat ovan (24 kap. 4 § BrB).

Jag kan dock nämna ett, nämligen RH 2010:69, som handlar om att en person stal en tröja och angav att han gjorde det i nöd därför han riskerade misshandel annars. I fallet har hovrätten angett att faran som hotar (personen som begår brottet) ska vara akut för att nöd ska föreligga. Man ska även enligt hovrätten kolla på vad det fanns för andra handlingsalternativ i situationen. Bland annat därför ansågs det i det här fallet inte utgöra nöd och personen dömdes för stöld.

Jag kan tyvärr inte ge dig mer än så här, men jag skulle rekommendera dig att kolla i paragrafen om nöd, söka på rättsfallet jag nämnde och läsa mer om det samt se igen om du kan hitta fler rättsfall på området.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare