FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/01/2018

Ansvarar jag som säljare för tillverkarens garantier?

Hej

Detta gäller B2B

Gällande fabriksgarantier.

om jag som säljare säljer en produkt med fabrikstillverkningsgarantier utfästa till min kund, tar jag då över ansvaret för de garantierna i och med att jag säljer produkten? om tex det skulle bli ett garantiärende och fabriken lagts ner eller gått i konkurs, äger jag som säljare garantierna då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det rör sig om försäljning av lös egendom eller lösa saker och det samtidigt är mellan företagare är köplagen [nedan kallad KöpL] tillämplig i de delar inte annat redan har reglerats i ett avtal [3 § KöpL]. Först och främst får du se vad som gäller mellan dig som säljare och fabriksföretaget, om ni har avtalat om något särskilt angående ansvarstagande vid garantier. Om inget sådant är avtalat får du alltså gå på köplagen.

Enligt köplagen har du som säljare ansvar även för sådant som skett innan säljaren fick varan i sin hand. Säljaren ansvarar också för vad som sagts i tidigare säljled, dvs av tillverkare, leverantörer etc, om det som uppgetts kan ha haft en inverkan på köpet. Att ha en garanti för en vara kan definitivt vara något som en köpare värdesätter när de köper en vara [18 § andra stycket KöpL]. Fel som uppstår ska ersättas av dig även om det är något fel som hänför sig till tillverkningen. Det är också du som ska ersätta köparen för eventuella försämringar av varan som uppstår, om försämringen omfattas av garantin [21 § KöpL].

Sammanfattningsvis vill jag därmed säga att utefter den informationen du givit till mig och utefter den information jag presenterat för dig är min bedömning att du som säljare åtar dig ansvaret för garantierna även om det är en garanti som tillverkaren utfäst eftersom du även ansvarar för tidigare säljled. Detta är bara vad som gäller enligt lagen så du kan givetvis avtala med tillverkaren om någonting annat.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!

Vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare