Ansvar vid vattenskada i bostadsrätt

Om det sker en vattenskada i ett antal bostadsrättsinnehavarens lägenheter som förorsakats genom beslut i bostadsrättsföreningen och samtliga bostadsrättsinnehavare är absolut oskyldiga till vad som hänt funderar jag (även om det står i alla stadgar och bostadsrättslagen något svårtolkat) varför inte Bostadsrättsföreningens försäkring ska gälla rakt av. Om någon kolliderar med min bil och det är den andre förarens fel så går det så vitt jag förstår på hans försäkring och inte min.

Är detta en uttalad praxis bland försäkringsbolagen utan juridisk underbyggnad eller är det helt enkelt så som lagen menar att det ska fungera. Den som är oskyldig till skadan krävs följaktligen på sin egen självrisk samt kan få ganska kännbara åldersavdrag. Är det helt självklart att t.ex. ett gammalt parkettgolv med fin och exklusiv patina som nödgas delvis läggas om och ytbehandlas ska få åldersavdrag för förbättring när det snarare förlorar i värde pga. försvunnen patina.

Finns det nåt rättsfall som indikerar att en bostadsrättsinnehavare har fått en nedsättning i sin bostadsrättsavgift under den period som bara hälften av lägenheten har kunnat utnyttjas. I detta speciella fall 4 månader där halva lägenheten varit obrukbar pga. reparationer

Tack!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har uppfattat din fråga som att du undrar du undrar varför bostadsrättsföreningens försäkring inte täcker vattenskador som uppkommit i bostadsrättsinnehavares lägenheter när skadorna har orsakats genom beslut i bostadsrättsföreningen, och bostadsrättsinnehavarna inte har varit vållande till skadorna. Därutöver tolkar jag det som att du undrar över möjligheten att få nedsatt avgift för bostadsrätten när hela lägenheten inte går att nyttja på grund av reparationer.

Ansvarsfördelningen

Till att börja med anser jag det nödvändigt att redogöra för vad som allmänt gäller angående ansvarsfördelningen mellan bostadsrättsinnehavare och en bostadsrättsförening.

I 7 kap. 12 § första stycket bostadsrättslagen (1991:614) framgår att huvudansvaret för det "inre" underhållet i en bostadsrätt åvilar bostadsrättsinnehavaren, om inget undantag i bestämmelsens övriga stycken är tillämpliga eller om det inte finns undantag i föreningens stadgar. Motsatsvis innebär detta att föreningen ansvarar för det "yttre" underhållet.

Ovanstående ansvarsfördelningen gäller likaså vid vattenskada. Det finns däremot specialregler om ansvarsfördelningen vid vissa typer utav skador. I 7 kap. 12 § andra stycket bostadsrättslagen framgår att bostadsrättshavaren inte svarar för reparationer av ledningar för bland annat avlopp, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detta innebär att det i regel är bostadsrättsföreningen som får svara för reparation av ledningar om föreningen har försett lägenheterna med ledningarna och de tjänar fler än en lägenhet.

I bestämmelsens tredje stycke anges vidare att för reparationer på grund av brand- eller vattenledningsskada svarar bostadsrättshavaren endast om skadan uppkommit genom hans eller hennes egen vårdslöshet eller försummelse, eller om det uppkommit genom vårdslöshet eller försummelse av

a)någon som hör till hans eller hennes hushåll eller som besöker honom eller henne som gäst,

b)någon annan som han eller hon har inrymt i lägenheten eller,

c)någon som för hans eller hennes räkning utfört arbete i lägenheten

Andra skador som uppstår inne i lägenheten och som inte beror på en vattenledningsskada får bostadsrättsinnehavaren i regel själv stå för. Detta kan dock täckas av en hemförsäkring som bostadsrättsinnehavaren har.

Försäkringsbolagens villkor

Även om en bostadsrättsförening ansvarar för skadorna, kan de ha försäkringsbolag som täcker kostnaderna för skadorna.

Det finns flera olika försäkringsbolag och villkoren för försäkringarna kan skilja sig åt. Vad försäkringsbolagen täcker styrs av deras egna villkor. Att ett försäkringsbolag inte täcker vattenskada som uppkommit i bostadsrättsinnehavares lägenheter och som är orsakat av ett beslut av föreningen, beror rimligtvis på att försäkringsbolaget inte täcker den aktuella skadan enligt sina egna villkor. Det finns ingen reglering i bostadsrättslagen om vad försäkringsbolagen ska täcka och inte täcka. Det förefaller sig dock rimligt att försäkringsbolagen följer samma ansvarsfördelning som gäller enligt bostadsrättslagen. Jag kan inte uttala mig om vad som står i försäkringsbolagens olika villkor eller varför de inte väljer att täcka vissa skador. Detta är något man i så fall får kolla med försäkringsbolaget.

Om ett försäkringsbolag inte täcker en skada som föreningen ansvarar för, får föreningen själv stå för denna kostnad. Om försäkringsbolaget inte vill täcka kostnaden, kan man därför vända sig till föreningen som i så fall får stå för kostnaden om de anses ansvariga för skadan.

Nedsättning av bostadsrättsavgift på grund av att inte hela lägenheten kan nyttjas

Du frågar om det finns något rättsfall som har gett en bostadsrättsinnehavare lägre bostadsrättsavgift under en period då bara hälften av lägenheten kunnat nyttjas.

I regel har inte en bostadsrättsinnehavare rätt till nedsättning av avgiften för att skada har uppstått eller för att det utförs reparationer i bostadsrätten. Detta gäller även om vissa delar av bostadsrätten inte kan nyttjas. Undantag gäller om en bostadsrättsförening inte uppfyller sin reparationsskyldighet eller om det uppstår hinder eller men i bostadsrätten genom vållande från föreningen. Detta framgår ur 7 kap. 2 § och 4 § bostadsrättslagen. I sådana fall har bostadsrättsinnehavaren rätt till skälig nedsättning av avgiften för den tid då lägenheten är i bristfälligt skick.

Jag kan inte på rak arm uttala mig om det finns några rättsfall där en bostadsrättsinnehavare har fått rätt till lägre avgift till följd av att bostadsrätten inte kunnat nyttjas fullt ut. Detta är något som kräver en mer omfattande rättsutredning med beaktande av relevant praxis på området. Jag skulle rekommendera att du tar hjälp utav vår juristbyrå för att i så fall få hjälp med en sådan rättsutredning.

Anna NilssonRådgivare