Ansvar för transportskador

Hej!

Jag undrar vad som gäller om Jag köper en dator online och den ska skickas med posten från Stockholm hem till mig i Malmö. Sedan går den sönder på grund av att postens lastbil krockar.

Blir jag tvungen att betala för datorn om jag tänkte använda datorn hemma på fritiden? Är det någon skillnad om jag köpte den för att jag skulle använda den på mitt företag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sammanfattning och råd

Om du köpt datorn av ett företag för att använda datorn privat så är fraktskadan på datorn i princip säljarens ansvar och det inte säkert att du behöver betala fullpris för datorn. Du bör vända dig till säljaren eller läsa köpeavtalet för att få reda på vad du har rätt till. Du behöver inte nödvändigtvis betala fullpris direkt, eftersom du har rätt att vänta med att betala så mycket av priset som motsvarar det krav du har på säljaren, exempelvis kan du få rabatt eller häva köpet. För att ha rätt till detta måste du dock så snart som möjligt på ett tydligt sätt berätta för säljaren att datorn är sönder och att du vill reklamera den.

Det blir skillnad om du köpt datorn av en privatperson eller om du köpt datorn för att använda den i ditt företag. Vad som gäller blir då helt upp till avtalet mellan dig och säljaren. Det vanligaste är dock i så fall att du ansvarar för fraktskador och måste betala datorns pris till säljaren, men du kan i så fall eventuellt vända dig till posten för ersättning för skadorna.

Längre svar och utredning

Om du köpt datorn av ett företag som säljer datorer och du har tänkt använda datorn hemma på fritiden

Om du köpt datorn av ett företag som säljer datorer och tänkt använda datorn hemma på fritiden är Konsumentköplagen (KköpL) tillämplig, den hittar du här. Vem som ska betala för fraktskador bestäms främst i köpeavtalet, se KköpL 3 §. Du bör därför vända dig till säljaren eller titta i avtalet för att se vad som gäller. Oavsett vad ni avtalat ger dock lagen dig som köpare vissa minimirättigheter, se KköpL 3 §:

Eftersom datorn gick sönder under transporten (innan den lämnats till dig) så är skadan, felet, säljarens ansvar, se KköpL 20§. Eftersom datorn är felaktig har du i första hand rätt till att få datorn reparerad eller att få en ny dator levererad till dig, se KköpL 26 §. Blir inte det aktuellt så har du rätt till prisavdrag eller att häva köpet, se KköpL 28 § och 29 § . Du behöver inte betala för datorn alls om du häver köpet, vilket du kan göra om det är av väsentlig betydelse för dig att få en dator utan fel (vilket jag kan tänka mig är rimligt).

För att ha rätt till exempelvis rabatt eller hävning måste du meddela säljaren att datorn är sönder, KköpL 23 §. Det räcker inte att du allmänt säger att du är missnöjd med datorn, utan du bör berätta att du tycker att datorn är felaktig. Du har också rätt att hålla inne så mycket av priset som motsvarar ditt krav på säljaren, se KköpL 25 §.

Om du köpt datorn av en privatperson eller köpt den för att använda den på ditt företag

Om du köpt datorn av en privatperson eller köpt datorn för att använda den på ditt företag är Köplagen (KöpL) tillämplig, den hittar du här. Vem av köparen och säljaren som ska betala för fraktskador bestäms köpeavtalet, se KöpL 3 §. Har ni inte bestämt något kring vem som ska stå för fraktskador gäller följande:

Säljaren ansvarar endast för fel som funnits innan säljaren avlämnar datorn, se KöpL 21 § och 13 §. Det blir då den av parterna som ansvarar för transporten som också ansvarar för transportskador. Är det du som anlitat posten för att frakta datorn anses datorn avlämnad när posten hämtade datorn, se KöpL 6 §, och du måste betala för datorn till säljaren.

Om säljaren ansvarar för transporten och säljaren vanligtvis transporterar datorer från Stockholm till Malmö varor så anses datorn avlämnad först när du får datorn, se KöpL 7 §. I så fall har du ungefär samma rätt som om du köpt datorn av ett företag för privat användning, se ovan. Om säljaren inte vanligtvis transporterar inom området Stockholm till Malmö så anses varan avlämnad när Posten tar hand om varan och då måste betala för datorn till säljaren, se KöpL 7 §.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du fler frågor om något särskilt i den här generella beskrivningen så kan du återkomma till oss. Har du fler frågor om konsumentköp kan du även vända dig till din kommuns konsumentrådgivning.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo