FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/05/2018

Ansvar för skötsel av grenar som tränger sig över tomtgränsen

Hej, vi har ett plommonträd som hänger över grannens tomt. Det släpper viss frukt på hans tomt på hösten, är vi som trädägare skyldiga att plocka upp den frukten? Och är vi skyldiga att klippa bort grenar som växer in mot hans tomt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Rättsförhållande mellan grannar
Enligt Jordabalken (JB) 3 kap 1§ ska var och en visa skälig hänsyn till sin omgivning vid utnyttjande av sin och andras fasta egendom. Detta innebär till exempel att den som utnyttjar sin tomt genom att odla växtlighet måste se till att andra grannar inte besväras av detta.

Grenar som tränger sig över tomtgräns
I JB 3 kap 2§ regleras specifikt regler kring grenar som tränger sig över tomtgränsen. Där anges att om grenar tränger sig över tomtgränsen och orsakar olägenhet får ägaren till tomten där grenarna trängt sig in ta bort dessa. Dock ska alltid trädets ägare, dvs. ägaren till tomten som träden står på, först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om bortförandet av grenarna kan befaras medföra skada för denne. Trädets ägare ska få skälig tid på sig att ta bort grenarna, vilket enligt tidigare domar har ansetts vara cirka sex månader.

Om er granne anser att plommonträdets grenar och frukter som trängt sig över på dennes tomt medför en olägenhet har er granne rätt att ta bort dessa. Ni som ägare till trädet har dock rätt att först själva ta bort grenarna om grannens åtgärd befaras medföra en skada för er.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att ni som ägare till trädet i skälig omfattning ska ses till att trädet inte orsakar problem för er granne. Om er granne skulle tycka att plommonträdets grenar eller frukter är ett problem så är det lämpligt att ni löser problemet, exempelvis genom att ta bort grenarna som hänger över tomtgränsen eller plocka upp frukterna. Om ni inte skulle göra detta så har er granne rätt att själv åtgärda problemet genom att ta bort grenarna.

Överenskommelse mellan grannar
Jag vill slutligen uppmärksamma er på att ni grannar alltid kan komma överens om vem av er som ska sköta skötseln av plommonträdets grenar och frukter som tränger sig över tomtgränsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare