FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet27/10/2015

Ansvar för överhängande träd och gren

Hej, min granne har ett jätteträd som är planterat pà vàran tomtgräns. Stammen har vuxit in i vàr carport, och dom enorma grenarna ligger över vàrt gästhus som är av trä. Vi är övertygade om vid nästa stora storm kommer vissa grenar att brytas och förstöra taket pà gästhuset ( huset ligger vid havet i södra Sverige) . Har nu bett grannen att ta ner alla grenar som eventuellt kann riskera skada pà huset. Dom har nu kontaktat en aborist som tar bort en del, till en kostnad av 10'000 kr. Vem ska stà för denna kostnad?

Med vänliga hälsningar,

Eva

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till träd med överhängande grenar utgör Jordabalken (JB) tillämplig lagstiftning.

Huvudregeln här är att den som äger fastigheten där trädgrenar hänger över har rätt att ta bort grenarna. Här gäller vidare att ägaren till den fastighet där trädet står, först har fått möjlighet att själv ta bort grenen om grenborttagningen kan innebära en skada för den fastighetsägaren, jfr JB 3:2.

Någon lagregel gällande kostnadsfördelning framgår inte uttryckligen. Regleringen kring möjligheten att ta bort rot och gren är främst utvecklad för att lagstiftaren i största möjliga mån vill måna om grannsämja.

Om grannen väljer att själv ta bort grenen borde rimligtvis de kostnader detta innebär belasta grannen. Menar grannen att ni har tillåtelse att själva ta bort grenarna bör eventuella kostnader belasta er, men då bör ni även själva kunna bestämma tid och vilken kostnad samt arborist ni är villig att betala. Rimligast torde vara att ni och er granne i sådant fall kan komma till en samförståndslösning, om det är så att grenborttagningen ligger i bådas intressen.

Ovan svar är vad som ingår i vår gratisrådgivning. Behöver ni hjälp med att upprätta ett avtal för hur kostnaderna ska fördelas er och er granne emellan kan ni boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på avtalsrätt. Ni kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare