FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/12/2021

Ansvar för eventuellt fel på vara trots friskrivningar

Hej,

Jag har sålt en bil för några veckor sedan till en privatperson och har ett påskrivet kontrakt med följande text" köparen åtar sig vid köptillfället att besikta fordonet och åberopa eventuella fel vi köptillfället. Säljaren åtar sig inget ansvar för eventuella fel som uppstår efter köptillfället, dvs ingen garanti kan åberopas."

Nu klagar köparen på att bilen drar för mycket olja vilket jag inte själv upplevt. Vad har jag för skyldigheter nu? Ersätta ev reperationskostnader? Ta tillbaka bilen? Annat?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

I detta fall är köplagen är tillämplig om det handlar om försäljning av lösören mellan två privatpersoner !

Att friskriva sig eventuella dolda fel som uppkommer efter försäljningen har sina begränsningar

Viktigt att påpeka inledningsvis är att en köpare inte kan reklamera fel som denne borde ha upptäckt genom en undersökning av varan (20 § KöpL).

Med det sagt så kan man genom allmänna förbehåll friskriva sig allt ansvar för eventuella fel som kan dyka upp efter försäljningen. DOCK finns det viktiga begränsningar vilket innebär att vissa fel som dyker upp aldrig kan friskrivas.

Fel som aldrig kan friskrivas är t.ex om:

A) varan inte överensstämmer med uppgifter angående varans egenskaper eller användning som säljaren lämnat före köpet som kan antas ha inverkat på köpet

B) Säljaren underlåtit att upplysa köparen om ett sådant viktigt förhållande angående varans egenskaper eller användning som säljaren måste antas ha känt till och som köparen borde kunna räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten att ge dessa uppgifter antas ha inverkat på köpet.

C) varan är i väsentligt sämre skick än köparen kunnat med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta

Vad du som säljare bör tänka på om de olika fel-alternativen !

A: En säljare kan friskriva sig felansvaret enligt denna punkten genom att före köpet tydligt frånsäga sig ansvar för uppgiftens riktighet.

B: Säljaren måste antagas ha vetat att varan var dålig i relevant avseende för att denna punkt ska göras gällande (vilket är en bevislättnad för köparen). OBS dock köparen kan inte klaga på sådant som denne borde ha upptäckt vid en undersökning av varan, vilket följer av köparens undersökningsplikt som denne bör ha uppfyllt före köpet (20 § KöpL) Om köparen väljer att inte göra denna undersökningen så kan denne inte klaga på fel som denne borde ha upptäckt ifall denne faktiskt hade gjort den, såvida inte köparen svikligen förlett honom att inte undersöka.

C: Denna punkt berör situationer när en vara är väsentligt sämre än köparen kunnat förutsätta med hänsyn till varans kvalitet, pris etc. Tar säljare t.ex. bra betalt för en vara tenderar allmänna friskrivningar att bli mindre effektiva, då köparen ändå förväntas få valuta för pengarna om det är en dyr vara.

(19 § KöpL)

Om fordonet verkligen drar mer olja än de uppgifter du gett och köparen inte kunnat upptäcka detta fel vid en egen besiktning så lär du behöva avhjälpa felet eller åtminstone göra ett prisavdrag. Hävning är ett alternativ som tas om övriga åtgärder inte räcker.

Har du som sagt tydligt frånsagt sig olika uppgifters riktighet ska du inte behöva ansvara för felet. Dessutom kan man fundera på om inte köparen reklamerat för sent då man måste göra det inom skäligt tid, då det ofta ska göras ganska snart efter att man upptäckt felet (32 § KöpL). Tänk dessutom på om köparen faktiskt kan bevisa detta fel!

Om det föreligger fel som är reklamerat i tid ska du, först få möjlighet att åtgärda felet, varav om detta inte är möjligt göra ett eventuellt prisavdrag på varan (34 § & 37 § KöpL)

Ta gärna kontakt med våra erfarna jurister här på lawline för extra rådgivning kring vad du kan göra!

Hoppas det var svar på dina funderingar!

Eles KarahalilovicRådgivare