FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/05/2022

Anställningsavtal muntligen och via SMS

Hej, jag har sagt ja muntligt samt i ett SMS till att sommararbeta mellan vecka 26-29 men samtidigt så söker jag jobb då jag tar examen till sommaren. Då min fråga är ifall jag är tvungen att arbeta de veckorna om jag skulle hitta ett annat arbete som jag skulle kunna träda i kraft tidigare? Jag har även sagt i SMS att jag samtidigt letar jobb och ifall jag skulle hitta ett så skulle jag vilja ta det. Är det fullt bindande att jobba veckorna 26-29 i nuläget eller finns det något sätt då jag inte har diskuterat typen av anställning eller tider i mina diskussioner samt inte skrivit på något.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga så att du undrar om du är juridiskt bunden av att du muntligen och skriftligen genom SMS sagt ja till att jobba i sommar.

Pacta sunt servanda

Utgångspunkten när det gäller avtal är principen pacta sunt servanda, vilket innebär att ingångna avtal ska hållas.

Anställningsavtal formkrav

När det gäller anställningsavtal som finns det inga formkrav. Det betyder att anställningsavtal kan ingås både muntligen och skriftligen. Det som ni muntligen har avtalat om kan dock vara svårt att bevisa. Det är den som påstår att ett avtal finns som har bevisbördan för att visa att ett avtal finns. Det som ni avtalat om på SMS är däremot lätt för den som påstår att ett avtal finns att använda som bevis.

Vad har avtalats

Med det du skriver är det dock inte helt självklart att ni faktiskt har ett avtal. Om du redan från början sa att du letar efter andra jobb och bara eventuellt är intresserad av att arbeta på detta jobbet de aktuella veckorna så är det inte givet att ni har ett bindande avtal. Om du däremot sa att ja till tjänsten utan att reservera dig är det sannolikt att ni har ett avtal.

Avtalstolkning

För att avgöra vad ni faktiskt har avtalat om måste man göra en avtalstolkning. Här är utgångspunkten att ett avtal ska tolkas utifrån den gemensamma partsavsikten, dvs vilken avsikt parterna hade med avtalet. Om du var tydlig med att du inte var helt säker på att du ville ha jobbet är det en faktor som tyder på att den andra parten, dvs arbetsgivaren, var införstådd på detta.

Rent praktiskt

Det är viktigt att skilja på de juridiska reglerna och vad som gäller i praktiken. Det du beskriver är inte en ovanlig situation. Ofta brukar det gå bra att höra av sig till arbetsgivaren och förklara läget, en arbetsgivare vill sällan anställa en person som hellre vill arbeta någon annanstans.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare