Anställningsavtal

Hej!

Jag jobbar som deltid och jag och min arbetsgivare kom överens om att jag jobbar från kl.16. Men hon kommer att bestämma min arbetstid. Jag kommer inte kunna jobba innan kl.16. Vad kommer att hända med mig om jag inte kommer till jobbet mer än att jag får dåligt skrivet i mitt arbetsintyg när jag ska söka nytt jobb?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag råder dig att skriftligt skriva in i ditt anställningsavtal att du endast ska arbeta från kl 16.00. I sådant fall har du ett skydd från rättsliga konsekvenser från arbetsgivaren i form av ett starkt bevis på en tydlig överenskommelse gällande arbetstiden. Arbetsgivaren kan då t.ex. inte säga upp dig eller på annat sätt bestraffa dig på grund av arbetsvägran.

Muntliga avtal är förvisso bindande inom arbetsrätten, men är mycket svårare att bevisa vid en eventuell tvist. Det finns ju en risk för att arbetsgivaren säger upp dig på grund av arbetsvägran. Om du i en sådan situation står utan bevis för er överenskommelse blir det svårt att övertyga någon om att arbetsgivarens uppsägning inte är sakligt grundad (giltig).

Hoppas att du fick svar på din fråga och att jag lyckades vara hyfsat pedagogisk. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller att kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare