Ansökningsavgift tvistemål
Fråga
Hej!
Finns det en avgift för att man ska kunna driva ett civilmål ?
Jag har hört att det skulle kosta 40.000 kr att starta ett civilmålMed vänlig hälsningTomas Lindgrenkingen50@gmail.com
Svar
Hej
och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.Att
driva mål i domstol är som huvudregel väldigt kostsamt. I tvistemål gäller som
huvudregel att den förlorande parten får stå för sina egna advokatkostnader,
samt för motpartens advokatkostnader. Det kan bli väldigt kostsamt, men varierar
väldigt mycket beroende på vad det är man tvistar om, hur länge tvisten håller
på osv. I
övrigt så tillkommer det en ansökningsavgift om 900 – 2800 kr. beroende på vad
tvisten rör. Så
att det kostar 40 000 kr stämmer inte. Du
kan läsa mer om olika ansökningsavgifter och annat på domstolens egna hemsida,
se här. Har
du andra frågor är det bara att du kontaktar oss igen.
Ha en bra måndag!Vänligen,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning