Ansökningsavgift tvistemål

Hej!

Finns det en avgift för att man ska kunna driva ett civilmål ?

Jag har hört att det skulle kosta 40.000 kr att starta ett civilmål

Med vänlig hälsning

Tomas Lindgren

kingen50@gmail.com

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Att driva mål i domstol är som huvudregel väldigt kostsamt. I tvistemål gäller som huvudregel att den förlorande parten får stå för sina egna advokatkostnader, samt för motpartens advokatkostnader. Det kan bli väldigt kostsamt, men varierar väldigt mycket beroende på vad det är man tvistar om, hur länge tvisten håller på osv.

I övrigt så tillkommer det en ansökningsavgift om 900 – 2800 kr. beroende på vad tvisten rör.
Så att det kostar 40 000 kr stämmer inte.

Du kan läsa mer om olika ansökningsavgifter och annat på domstolens egna hemsida, se här.

Har du andra frågor är det bara att du kontaktar oss igen.
Ha en bra måndag!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare