Ansökan om taxilegitimation

Hej. Jag blev dömd för olagahot 2010. Jag skulle skaffa Taxileg, får jag det eller ej? Jag är kvar på Belastningregisteret. Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du ansöker om taxilegitimation så kommer Transportstyrelsen göra en prövning i ditt enskilda fall. Vid en sådan prövning bedömer de bland annat om du uppfyller de medicinska krav som är nödvändiga med hänsyn till säkerheten för passagerare och andra trafikanter samt bedömer om du är lämplig att tjänstgöra som förare i taxitrafik ifråga om yrkeskompetens och laglydnad.

Vad detta innebär är att det inte går att lämna något exakt svar på din fråga utan att det först måste ske en prövning hos Transportstyrelsen när de fått in en ansökan från dig. Om du är osäker på om du kan få taxiförarlegitimation med hänsyn till laglydnad eller medicinska förhållanden så kan du få den frågan särskilt prövad genom ett förhandsbesked. Förhandsbesked för taxiförarlegitimation kostar 800 kronor.

Mer information om vad som gäller för taxiförarlegitimation och mer specifikt om hur du ska gå till väga för att ansöka om detta finns på transportstyrelsens hemsida, se här. Du kan också kontakta Transportstyrelsens kundtjänst på 0771-503 503 om du har fler frågor.

Hoppas att du är nöjd med svaret.

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare