Blir körkortet återkallat om man kör 27-30 km/h över hastighetsbegränsningen?

Hej! Blivit tagen i fartkamera, körde strax under 80 ca 77-79 på en 50 väg när kameran blixtrade. Jag var säker på att det var en 70 väg jag åkte på (missade 50 skylten pga solen i ögonen) och kom i en nedförs backe och bromsade in när jag kände att det gick över 70 i backen ner. Vad blir påföljden? Böter? Indraget körkort? Aldrig tidigare kört för fort, håller alltid hastigheten och haft körkortet i tre år. Livrädd att förlora körkortet nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som följande. Du blev fotad med fartkamera när du körde strax under 80 km/h på en väg där hastighetsbegränsningen var 50 km/h. Du undrar nu vad påföljden kommer bli och om ditt körkort kommer bli indraget. Du uppger att du aldrig tidigare kört för fort och har haft ditt körkort i 3 år, det vill säga är inte på prövotid.

Tillämpliga lagar för din fråga är främst trafikförordningen (TrF) och körkortslagen (KörkL).

Vad innebär det att ha sitt körkort på prövotid?

Alla som tar sitt körkort för första gången får en så kallad prövotid som varar i två år (3 kap. 18 § KörkL). Prövotiden innebär att om man under denna tvåårsperiod gör sig skyldig till ett trafikbrott som leder till att ens körkort återkallas, måste man göra ett nytt förarprov (teoriprov och uppkörning) innan ett nytt körkort kan tillverkas. Till skillnad från om man inte är på sin prövotid, i sådant fall behöver man vanligtvis bara vänta ut sin spärrtid innan ett nytt körkort kan tillverkas.

I ditt fall gäller således att om du skulle bli av med ditt körkort, kommer du troligtvis endast behöva vänta ut din spärrtid innan nytt körkort kan tillverkas.

När blir man av med körkortet?

Ett körkort ska återkallas om körkortshavaren har överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa (5 kap. 3 § 4p. KörkL). Enligt praxis anses 30 km/h över hastighetsbegränsningen som ej ringa. Även en överträdelse med 25-30 km/h kan vara skäl för återkallelse, men brukar i de flesta fall leda till varning istället. En varning kan ges ut istället för återkallelse om det av särskilda skäl kan anses som en tillräcklig åtgärd (5 kap. 9 § KörkL). Enligt praxis beslutas inte varning två gånger inom två år och transportstyrelsen kan göra en hårdare bedömning än vanligt om man begått flera trafikbrott.

I ditt fall

I ditt fall har du kört ca 27-30 km/h över hastighetsbegränsningen. Enligt praxis anses detta således inte som ringa och kan innebära att ditt körkort kommer återkallas. En varning kan som sagt ges ut istället för återkallelse i det fall du kört 25-30 km/h över hastighetsbegränsningen, om det kan anses som en tillräcklig åtgärd. Detta är något som Transportstyrelsen beslutar om, varför jag inte kan ge en mer exakt bedömning än såhär. Du får även chansen att skicka in ett yttrande till Transportstyrelsen innan de gör sin bedömning där du sakligt kan beskriva varför du har särskilda skäl att inte få ditt körkort återkallat.

Jag vill även slutligen nämna att penningböter ges ut som en påföljd för fortkörning oavsett om körkortet blir återkallat eller ej (3 kap. 17 § TrF och 14 kap. 3 § TrF).

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare