Ansökan om svenskt pass efter man begått brott/blivit dömd

Kan man få svensk pass om man har varit domt tidigare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få ett pass eller nationellt ID-kort finns det ett krav på att man måste vara svensk medborgare. Om du är svensk medborgare uppfyller du kravet och du kan ansöka om att få ett svenskt pass. Om du inte är svensk medborgare kan du skicka in en ansökan om att få svenskt medborgarskap. Det kan du göra här hos Migrationsverket.

När du ansöker om svenskt medborgarskap begär Migrationsverket in uppgifter från andra myndigheter för att kontrollera om du har skulder eller har begått brott i Sverige. Migrationsverket kommer alltså begära in uppgifter från Polisen om du har begått brott eller om det finns misstanke om brott.

Om du begått brott och blivit dömd kan du ändå bli svensk medborgare men du måste vänta en viss tid. Det tid som du måste vänta efter du har begått brottet kallas karenstid och hur lång karenstid du har är beroende på vilket straff du blev dömd till. Här finns mer information om karenstiden.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar,

Anna OstanekRådgivare