Anonymitetsskydd vid allmänna handlingar, betyg

Ska föräldrar informeras om barnets betyg begärs ut anonym?

Lawline svarar

Hej och vad trevligt att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Betyg utgör allmänna handlingar. Svaret är här nej, föräldrar ska inte meddelas om någon begär ut barnets betyg. Detta på grund av det s.k. "anonymitetsskyddet", som följer av efterforskningsförbudet i 2 kap. 14 § 2 st. tryckfrihetsförordningen. Den myndighet (skolan) som ger ut handlingen får som huvudregel inte efterforska vem denne person är, såvida inte personuppgifterna behövs för att ta reda på om det kan finnas ett hinder mot att lämna ut handlingen. Även om en person angivit sitt namn eller email-adress då denne begär ut betygen så får dessa uppgifter inte ges ut, utan myndigheten ska mot bakgrund av anonymitetsskyddet inte avslöja dessa för någon som frågar. Föräldrar ska således inte informeras.

Hoppas du fått svar på din fråga, du är alltid varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline vid ytterligare funderingar!

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare