Anmälan om misshandel

Vad kommer att hända min 16 åring ? I lördags blev min son slagen med en rak höger med knuten hand mot tinningen, så att han segnar ner mot backen, av en man i 35-40 års åldern. Sonen och en till kompis till han, blev oprovocerat slagna av mannen.

Vittnen säger att min son fått ta emot 4-6 slag mot huvudet antingen med knuten hand eller med ett koppel. Dessutom har mannen bussat hunden på dem.

Vad är det som gäller för sådana brott ??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utifrån din beskrivning har din son blivit utsatt för misshandel enligt brottsbalken (1962:700) 3 kap 5 §. Straffet för misshandel är som minst böter och som mest fängelse i max två år.Jag rekommenderar er att göra en polisanmälan och berätta för polisen vad som hänt. Se även till att ni har vittnenas namn eller kontaktuppgifter så polisen kan höra dem om vad som hände. Det kommer hjälpa er som bevisning i fallet.

Jag hoppas detta hjälpte dig!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare