Anmäla otrevlig man

Min dotter red på en strand där det är tillåtet att rida varpå hon blev ofredad och hotad av en äldre man. Han gick även till personangrepp på hennes utseende och uttalade sig nedlåtande om hennes tatueringar. Hotade med att skicka efter polis om hon fortsatte rida på stranden som han påstod sig äga och även en bit av Östersjön ägde han. Han var mycket obehaglig och hon kände sig hotad , rädd och kränkt. Jag vill göra en anmälan på detta

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Usch vad tråkigt att höra.

Jag tycker verkligen du ska anmäla den här personen till polisen och berätta allt som hänt, hans beteende är inte verkligen okej! Läs mer om det här: https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/

Efter en anmälan kommer förundersökning att inledas, vilket åklagare/poliser kan rubricera de aktuella brott mannen begått den här dagen på stranden. Det som kan bli svårt är om du anmäler mannen och inte har något namn eller signalement på honom, men försök beskriva till polisen så gott det går. Vad jag uppfattar från din fråga befinner han sig på stranden ofta, vilket kan göra att han fort blir hittad av polisen.

Jag hoppas ni finner rättvisa och önskar er lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare