FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/03/2017

Anmäla förtal anonymt?

Kan man anmäla en person för förtal om den vill förbli anonymt?

Och vad innebär det för mig när jag anmäla denna person?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är möjligt att anmäla ett brott anonymt. Det är dock några steg från att en anmälan leder till en rättegång. Det första som ska göras när en polisanmälan har gjorts är att polis och åklagare ska avgöra om en brottsutredning ska göras, dvs en förundersökning. Under denna förundersökning ska både den misstänkte och målsägande förhöras av polisen på ett eller annat sätt. Ibland kan polisen välja att lägga ned förundersökningen. Detta är om den anmälda gärningen inte anses som en brottslig handling eller om det inte går att peka ut någon misstänkt. I andra fall när förundersökningen görs klar gör åklagaren en bedömning om det finns tillräckliga bevis för att en domstol ska kunna döma någon misstänkt. Om åklagaren anser att tillräckliga bevis finns kan denne väcka åtal, vilket innebär att det blir rättegång. Det finns dock en skillnad när det kommer till just brottet förtal. Brottet regleras i 5 kap Brottsbalken och det är ett s.k. målsägandebrott, vilket innebär att brottet inte kan åtalas av någon annan än målsäganden, dvs den som anser sig blivit utsatt för detta brott.

För att kunna ta anmälan vidare till ett åtal krävs det att du är målsägande. Detta innebär alltså att det är väldigt svårt att fortsatt vara anonym i målet om det nu är du själv som är målsägande i brottet.

Om du inte är målsägande så är det möjligt för dig att anmäla brottet, dock krävs det att anmälan och misstankarna om brott är såpass trovärdiga och allvarliga att polis och åklagare beslutar sig för att påbörja förundersökning. Det kan därmed vara försvårande för processen att anmälaren håller sig anonym.

Hoppas jag gav dig lite vägledning!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare