Anmäla en åklagare

Hej!

Fråga : Kan man anmäla en Åklagare! ?

Lawline svarar

Hej!

Det stämmer, man kan anmäla en åklagare. Vart man ska vända sig beror på vad man vill anmäla åklagaren för. Om du anser att åklagaren har begått ett brott kan du vända dig till polismyndigheten och göra en anmälan där. Om du istället anser att åklagaren brustit i sin tjänsteutövning kan du vända dig till Justitieombudsmannen (JO) som har till uppgift att granska myndigheter och dess tjänstemän.

Mer info om hur man gör en JO-anmälan hittar du här.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare