Anmäla brister i vården och rätt till ersättning för skador i samband med vården?

Min Lillebror ramlade och tog emot sig med handen på en match i August förra året och läkaren sa att det var en blödning och att det skulle gå över efter några dagar. Det har inte gjort det. Han har haft ont i handleden och vid tummen sen dess. Vi har tejpat och lindat och han har klagat till och från. I lördags så ramlade han igen och tog emot sig och igår eftermiddag så var ovansidan på handen jätte svullen

Då åkte vi upp till akuten vid 21. Läkaren på jouren röntgade och efter ett tag så ville hon röntga igen. Sen skickade hon ner honom till akuten till ortopeden. Han hade fraktur i båtbenet, som han haft sen i augusti och läkaren tittade på röntgen bilderna från Augusti och säger att frakturen syntes redan då. Gips i 6 veckor nu och måste kanske opereras.

Kan man anmäla detta? Och hur går vi tillväga i så fall?

Tacksam för svar.

Mvh C

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Kontakta sjukvårdsinrättningen/läkaren ni träffade i augusti förra året

Först och främst bör ni skriftligen kontakta läkaren eller den sjukvårdsinrättning som ni besökte i samband med din lillebrors handskada i augusti förra året för att göra de uppmärksamma på det som har hänt och gått fel. De är skyldiga att ta emot era synpunkter och även ge svar på dessa. Om det är så att ni vill ha stöd med att framföra era synpunkter så kan patientnämnden i ert landsting/region hjälpa er med detta. Här kan ni hitta vilken patientnämnd ni i sådana fall ska vända er till.

Anmälan hos Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO)

Hos IVO kan man anmäla allvarliga händelser inom vården, och allvarliga händelser är sådana som till exempel orsakat bestående skador eller ett ökat vårdbehov. Ni kan gå in på IVO:s hemsida (som du hittar här) för att göra en sådan anmälan.

Rätt till ersättning?

Ni kan ha rätt till ersättning för den skada som din lillebror lidit på grund av bristerna i vården. Rätten till ersättning regleras i patientskadelagen. För att ni ska ha rätt till ersättning krävs det att skadan uppkommit i samband med sjukvården och att skadan uppkommit på grund av någon/några av punkterna som räknas upp i 6 § PSL; dessa kan du hitta här. Om förutsättningar enligt 6 § föreligger har din lillebror rätt till patientskadeersättning.

För att kräva ersättning för skadan bör ni göra en anmälan hos Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag (LÖF); det kan ni göra här.

Jag hoppas ni fick svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jonathan LengyelRådgivare