Anlita ombud för utredning?

Hej! Jag har en orosanmälan och min son är 10 år. Han är jätte arg och vill inte delta i utredningsmöten som de kräver och det vill inte jag heller då det känns kränkande och vi delar inte samma uppfattning om något kring utredningen . Jag undrar om man kan anlita ombud eller advokat eller vad ska man göra för att få mer hjälp ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att ni har hamnat i en oerhört jobbig och besvärlig situationen. Du har tyvärr ingen rätt att få ersättning till att anlita ombud eller advokat i det stadiet då det är fråga om en utredning. För att motivera mitt svar kommer jag kort att redogöra för socialtjänstens arbete i fråga om barn, vad som gör att en utredning startas, utredningstidens tidsgräns och vilka utgångar en utredning kan bottna i. Jag kommer att avsluta med en kort sammanfattning och försöka koppla sammanfattningen till fallet.

Hur jobbar socialtjänsten i fråga om barn?

Socialtjänsten arbetar på olika sätt för att alla barn i kommunen ska ha det bra och växa upp under trygga förhållanden. När barn riskerar att fara illa samarbetar de med familjen och andra vuxna så att man tillsammans kan se till att barnet får det så bra som möjligt. I det fallet är det viktigt att man hellre startar en utredning för mycket än en utredning för lite, för barnets bästa.

Vad är det som gör att en utredning startas?

Det är genom fyra sätt som en utredning kan startas på.

Information om våld leder alltid till utredning; Socialnämnden ska alltid inleda en utredning om de får information om att barnet själv är utsatt för våld eller andra övergrepp av en närstående, alternativt har bevittnat våld eller andra övergrepp av eller mot en närstående. Med närstående menas en person som barnet har en nära och förtroendefull relation till.

Vårdnadshavaren eller barnet ber själv om hjälp; Vårdnadshavare och barn kan själva vända sig till socialtjänsten och be om skydd eller stöd.

Orosanmälan, anmälan till socialtjänsten; Socialtjänsten kan få information om barn genom att någon gör en anmälan. En sådan anmälan kan komma från till exempel lärare, rektor, polis eller vårdpersonal. Det kan också handla om att någon annan som kommit i kontakt med familjen är orolig för barnets situation. När socialnämnden får in en anmälan ska de: Avgöra om barnet behöver skyddas akut (skyddsbedömning) Ta ställning till om de ska starta en utredning (Förhandsbedömning).

Information på annat sätt; Socialtjänsten kan också få information om barn från en annan avdelning i kommunen eller från en annan myndighet. När de får information på detta sätt gör de en förhandsbedömning för att avgöra om de behöver starta en utredning.

Utredningstidens tidsgräns

Utredningstiden för socialtjänsten i ett enskilt ärende är enligt lag begränsad till högst 4 månader.

Utgångar för utredning

Det vanliga är att föräldrar och socialtjänst är överens om vilken hjälp (skydd och stöd) barnet och familjen behöver. I första hand ska den hjälp som socialtjänsten erbjuder ges tillsammans med föräldrarna och med deras godkännande (samtycke). Det stödet kan vara av varierande slag och omfattning, utifrån situationen och vad barnet behöver. Som exempel kan familjen erbjudas familjerådgivning, enskilda samtal, en kontaktperson eller en kontaktfamilj. Om barnet måste bo någon annanstans kan det bli aktuellt med placering i ett så kallat jourhem, familjehem eller hem för vård eller boende (HVB).

Sammanfattning

Mot bakgrund av ovanstående information kan en utredning leda till att det inte blir någon åtgärd eller att föräldrarna erbjuds frivillig hjälp och stöd. Om utredningen däremot pekar på bl.a. våld mot barnet eller annat som starkt talar mot barnets bästa kan socialtjänsten föreslå beslut mot vårdnadshavarens och barns vilja. Väldigt allvarliga beslut mot vårdnadshavarens och barns tas i Förvaltningsrätten, där alla parter företräds av juridiska ombud.

Det är väldigt viktigt trots din frustration som är förståndig att ha i baktanken att en utredningen görs för att man ska säkra att barnet har det bra, varför jag rekommenderar er båda att delta i utredningen.

Jag håller tummarna för er och återkom gärna med fler frågor! Lycka till!

Zuzu RabiRådgivare