Anklagelse om ringa misshandel - vad händer nu?

Hej

Igår hade min bror bråk med sin fru och gick hem till föräldras hus istället!

Hon polisanmälde då honom för att han drog ifrån hennes mobiltelefon från hennes hand!

Eftersom hon började filma honom när han inte ville bli filmad!

Han värken slog henne eller rev henne utan bara ryckte ifrån telefonen!

Men polisen gjorde husrannsakan i föräldrars hus som han var en kriminiel och hade begått något stort brott!

Han har själv jobbat för polisen och skulle aldrig slå eller göra något dumt!

Min brors fru ljuger väldigt mycket och hittar på massa som inte stämmer överens med verklighet och kan gå så långt att hon förmodligen rivit sig själv och låtit polisen tro att han gjort det!

Finns det någon chans att man gör något test från min brors nagel att han rivit eller inte?

Och vad kommer hända nu?

Lawline svarar

Hej!

Som jag förstått det rör det sig om polisanmälning för att din bror ska ha rivit sin fru. Jag kommer kort informera om hur straffrättsliga förfaranden ser ut, men vill redan nu säga att jag ser det inte är säkert alls att din bror skulle hamna i varken förhör, rättegång eller bli dömd. Det beror mestadels på hans fru och hur långt hon vill dra anmälan.

Information om typ av brott din brors fru anmält:
Det skulle i så fall röra sig om ringa misshandel 3 kap 5 § Brottsbalk. En tumregel är att det rör sig om just "ringa" misshandel dvs. av lindrigare art eftersom hans fru inte verkade behöva uppsöka sjukhus. Ett slag med öppen hand är ett annat exempel. Straffet skulle mest troligen vara böter.

Hur går den straffrättsliga processen till?

Första delen av en straffrättslig process i de fall polisen misstänker att ett brott har begåtts är att dem inleder en förundersökning. Det krävs då en misstanke om ett konkret brott (ex ringa misshandel) som hör under allmänt åtal. Syftet är då att utreda vem som kan anses misstänkt.

Om en förundersökning inleds har din bror rätt till försvarare (23 kap 18 § Rättegångsbalk). Det blir han också informerad om enligt 12 § Förundersökningskungörelse. Förhören är då till för att se om det han kan anses skäligen misstänkt och om en åklagare då bör väcka åtal. Vad ni bör ha med er är att det måste BEVISAS att din bror misshandlat sin fru, och bevisbördan ligger på åklagare. Hur bevisningen (exempelvis teknisk där din brors nagel undersöks) går till exakt i ett sådant här mål kan jag inte säga.

Om det är falska anklagelser ska alltså hans fru ha med sig att det är hon som får producera bevis för att någon misshandel ägt rum.

Jag önskar dig och din bror lycka till med det här och hoppas att en förundersökning inte ens behöver komma till stånd! Tack för att ni vänder er till Lawline och skriv gärna igen om det var något jag missade.

Sara HillRådgivare