FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/09/2018

Ångerrätt vid försäljning

Om jag säljer min bil har jag då samma ångerrätt som köparen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Som privatperson finns det framförallt två köprättsliga författningar, köplagen och konsumentköplagen. Den sistnämnda präglas av ett konsumentskydd men kommer inte vara tillämplig i ditt fall då du agerat som säljare. Istället hamnar du i köplagen (1990:931) oavsett om du sålt bilen till en privatperson eller till ett företag.

Tyvärr finns ingen ångerrätt i köplagen och det är inget alternativ. Dock kan du komma ifrån avtalet, kräva fullgörelse samt skadestånd enligt 51-59 §§ köplagen. Beroende på din situation så kan du begära olika påföljder. Men du kan ej frångå avtalet utan att köparen gjort något slags avtalsbrott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare